reklama

To je dobré, to nás zdiera Orange

Podobný článok som napísal už pred vyše rokom, ale v SME mi ho neuverejnili ... bolo to na tému – jasná budúcnosť s Orange. Teraz som sa rozhodol napísať niečo podobné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Neustále reklamy o nových akciách zahmlievajú skutočnosť a tou je, že v posledných rokoch sa ceny najpoužívanejších služieb zvýšili, a to neraz radikálne. Nemám síce k dispozícii staré cenníky, ale pamäť mi ešte ako tak slúži.

Prima karta

Začnem najnovším trendom – zvyšovanie cien SMS správ. Pri použití Prima karty s Prima variantom stojí SMS správa odoslaná na telefónne číslo toho istého operátora korunu päťdesiat. Tak to bolo aj predtým, takže tu k zmene nedošlo. Pri posielaní SMS správy do zahraničia však došlo k podstatnému cenovému posunu a to smerom nahor. Z koruny päťdesiat na päť korún takže o 233 percent (a nejaké drobné, keďže ide o periodické číslo). To sa mi zdá pomerne dosť. Podobný, aj keď nie až taký posun nastal aj pri posielaní správ na čísla v Euroteli (názov T-Mobile sa mi ešte nedostal dostatočne do krvi). Tu sa cena zvýšila „len“ o 133 percent. Niekto môže namietnuť, že v prípade koruny päťdesiat ide o cenu pre Prima variant. Ale táto cena v minulosti platila aj pre SMS zasielané do zahraničia a do druhej mobilnej siete, takže tento argument neobstojí. Silne pochybujem o tom, že predtým operátor dobrovoľne zákazníkov priplácal ...

Zaujímavý je tiež fakt, že telefonovanie na pevnú linku do zahraničia stojí päť korún, zatiaľ čo ak volám na takú istú pevnú linku u nás na Slovensko, tak platím štrnásť korún za minútu. Za tú cenu môžem telefonovať na druhý koniec sveta – do Austrálie alebo Japonska.

Paušály

Ďalšia oblasť, kde nastali zmeny v neprospech zákazníkov, sú voľné minúty. Kedysi (to bolo už veľmi dávno) bol ich počet neobmedzený. Ak sa dobre pamätám, tak sa nazývali víkendové minúty a po prevolaní paušálu mohol človek telefonovať cez víkend bez akýchkoľvek obmedzení. Potom sa počet voľných, oddychových a iných minút znížil. V súčastnosti poskytuje Orange Slovensko, a.s., dvakrát toľko minút, ako si človek zaplatí v paušáli. Nič moc, ak porovnávame s minulosťou.

Pekná a dobre kamuflovaná zmena sa udiala v čase, kedy som napísal článok o jasnej budúcnosti. Cez víkendy pretelefonované minúty nad rámec paušálu a voľných minút boli dovtedy spoplatňované jedným halierom za sekundu. Náhle sa cena zvýšila na korunu za minútu. Väčšina ľudí si to ani len nevšimla (to konštatujem na základe mojich rozhovorov s kamarátmi a známymi). Ale veď pri zvyšovaní cien sa reklamná (upozorňovacia či osvetová) kampaň nerobí. Na to, aby firma zákazníka upozornila na zvýšenie cien (v newspeaku operátora sa to nazýva zmena cien), stačí odkaz na platný cenník.

Našlo by sa viac takýchto prípadov. Cieľom tohto článku však nie je podrobná analýza vývoja cien najlepšej spoločnosti v rokoch 2003, 2004 (v rámci duopolu sa nám dobre podniká ...), ale upozorniť na trendy.

Myslím si, že toto je ďalší prípad, kedy nám môže byť história užitočná. Neustále vymývanie mozgov mimoriadnymi akciami, super zľavami, akciovými cenami a neuveriteľnými ponukami má jednoznačný účel, ktorým je odvrátenie pozornosti zákazníkov od krutej reality. A tá, podobne ako budúcnosť, nie je vôbec taká jasná ani dobrá.

Emanuel Beška

Emanuel Beška

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu